bakom leendet

Direktlänk till inlägg 6 maj 2016

När jag dör

Av Tove Persson - 6 maj 2016 00:03

När jag dör, gå inte efter mig. Sörj mig inte, mer än på min begravning. If I die young så kom ihåg att jag har det bra nu. Var inte ledsen du hade inte kunnat göra någon mer skillnad än du redan gör. När någon väl bestämt sig finns det varken någon eller något som kan ändra ens beslut.
Även om jag må se uppgiven ut nu o har skärsår över kroppen, så är det mitt sätt att fortsätta kämpa å fortsätta en stund till här på jorden.

När jag dör, gråt inte, håll hakan uppe å fortsätt ditt liv, precis som jag vill att du ska. Livet är kanske inte menat för oss alla. Att begå självmord tycker många är det mest egoistiska du kan göra för du lämnar så många människor efter dig och du är svag som inte reder ut dina problem. Jag tycker att begå självmord är tragiskt å att ingen ska behöva ta den utvägen. Men jag beundrar dem som gör det iallafall. Det krävs så otroligt mycket mod att ta steget o lämna jorden för något man inte känner till så bra, döden.
För det krävs så mycket för att få kroppen att sluta fungera. Man må säga att livet kan ta slut så fort o att man ska leva i nuet då man inte vet vad som händer imorgon. Men när tanken om att begå ditt eget liv slår dig å du påbörjar ditt avslut, är det svårt att genomföra då kroppen sätter igång sin överlevnadstaktik.

Om du verkligen hade velat försvinna härifrån, varför är du då fortfarande kvar?

Tro mig, jag tänker mycket på detta och det är många som frågar mig ovanstående fråga. Speciellt inom psykiatrin får jag ofta den frågan ställd till mig och så tillägger dem att jag är svag och självisk som säger å tänker att jag inte vet hur länge jag kommer orka. Men sanningen är att jag har insett, varför ha bråttom härifrån?
Liksom, så mycket har redan gått så fel, så varför inte försöka fortsätta stanna här ett tag till. Skulle allting bli mycket värre så har jag fortfarande ett val jag kan göra. Men om jag väljer att dö nu... så har jag inte längre några val kvar.

How can I survive when my mind wanna die?
Jag vill inte dö. Jag är innerst inne rädd för döden. Men jag vill bara inte leva längre. Jag vill bara att all smärta ska försvinna. Smärtan i kroppen, smärtan inom mig, smärtan när jag får tid att övertänka saker. Jag vill leva, men smärtan plågar mig.

Du frågar, vilken smärta?

Jag har inget riktigt svar på det. Men om du visste vad som rör sig i mina tankar skulle du veta hur mycket jag gråter. Du skulle veta hur mycket jag faktiskt kämpar. Du skulle se mig som en starkare kvinna än du någonsin träffat. Du skulle veta hur svårt det är att låta bli knivarna som dämpar ångesten för stunden. Du skulle veta vad mitt leende döljer. Du skulle veta hur det är att inte veta vad det är som är fel.

Det sorgliga är inte när man inte når sina drömmar. Det är när man inte har några.

När jag dör...

Ett enkelt leende kan dölja något så svårt

Den stora anledningen till att jag är vid liv idag är min bästa vän som jag inte vågar lämna än

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Persson - 29 augusti 2016 00:51


Hej Tove, jag hörde att du plussat på ett gravtest för några dagar sedan. Hur känns det? När jag hör kuratorn på ungdomsmottagningen säga så känner jag hur mitt hjärta slår hårt inom mig och tusen tankar flyger upp. Tystnaden som följer känns ...

Av Tove Persson - 9 augusti 2016 22:50

Nu är det verkligen längesedan jag uppdaterade här på bloggen. Egentligen så har jag ingen bättre förklaring än att jag varit sjuk/är sjuk, jobbat, umgåtts med killen och att jag har varit allmänt lat. Just nu står allting stilla i mitt liv. Inte myc...

Av Tove Persson - 24 juni 2016 07:07


Oj, det var längesedan jag gjorde ett inlägg, men äsch, bättre sent än aldrig! Förra veckan hade jag iallafall fullt upp då jag ledde en grupp på Summer Camp vilket var kul så länge det varade. Dessförinnan firade jag studenterna som sprang ut fre...

Av Tove Persson - 9 juni 2016 22:52


Den 9:e Juni 2016. Det är dagen före 97:ornas utspring av student i Hässleholms Kommun. Den 10:e Juni är ni äntligen klara efter 3, för många, tuffa år med mycket slitande o plugg. Hela veckan har det firats i form av karneval, skattjakt o fester. Me...

Av Tove Persson - 7 juni 2016 12:01

Idag är det 13 dagar sedan jag skar mig senast och jag har inte planerat självmord sedan över en vecka tillbaks, förutom lite igår. Bra eller dåligt? Avgör själva. Senaste veckan har varit mer positiv än förut. Jag har känt mig gladare och pigga...

Ovido - Quiz & Flashcards