bakom leendet

Direktlänk till inlägg 26 mars 2016

Panikångest

Av Tove Persson - 26 mars 2016 14:44


Hjärtat slår snabbare för varje minut å jag känner det som hårda slag varje gång klaffarna slår ihop. Andningen ökar i takt med att kallsvettandet startar. Det kryper i hela kroppen på mig likt myrors ben springandes på huden. Jag försöker fokusera blicken men lyckas inte då allting börjar snurra å det svartnar för ögonen. Det är bara en till panikångestattack, jag kommer inte dö, eller?

Jag lider av panikångestattacker sedan snart 1år tillbaka. Första panikångestattacken fick jag efter att jag var med om min första våldtäkt.
Jag skojar inte om jag haft säkert uppemot 500 panikattacker sen i April 2015. Panikångesten tog över mitt liv...

När jag försökte mig på skolan i höstas kunde jag få en sån attack att jag fick skynda mig ut från salen å låsa in mig på toaletten tills det var över, eller springa hem.

Jag har bland de värsta panikångestattackerna då mina kan vara i upp till 4h per gång vilket är länge å fruktansvärt jobbigt.
Panikångest säger många är ofarligt och att man aldrig kan dö utav det trots att man tror det när man väl har den. Men det är vad man gör under tiden som kan leda till döden.

Det finns metoder för att minska å lindra panikångestattacker, det gäller bara att hitta rätt sätt för just dig.
Jag brukar ta till detta när jag får en:

  • Ta en lugnande medicin
  • Måla i mina målarböcker
  • Andas i "fyrkant"
  • Ta en promenad
  • Träna
  • Lyssna på musik
  • Skriva/ringa en vän/hjälplinje
  • Ställa mig i en kalldusch
  • Läsa
  • Äta något lååååååångsaaaamt (fokusera)
  • Tröstas av hunden
  • Skära mig


Det är strategier som den sista som kan bli farliga och kan utveckla nåt som jag har nu, SJÄLVSKADEBETEENDE. Japp, jag skär mig, men det är mitt sätt att ta bort ångesten för stunden å fortsätta leva. Men snälla ni som läser, gör ALDRIG detta. Det kan gå såå fel, plus att ni ångrar er om inte förr så senare när ärren kommer.
När jag får mina attacker vill jag aldrig mer genomlida dess liknande å överväger då självmord... men jag har klarat mig hittills så den kan ni andra också som får/har samma problem!
Människor säger att panikångestattacker är ofarligt, men hur kan då så många unga dö för tidigt?


Det krävs mycket för att avsluta sitt liv på egen hand och under en panikångestattack har vi oftast nedsatt förmåga att fatta beslut och är mer impulsiva, vilket då kan leda till antingen försök eller till och med till genomfört självmord.
Låter panikångestattacker fortfarande ofarligt?

man ska ta oss på allvar som lider av detta, för det är allvarligt!! men ja, vi dör såklart inte av själva ångesten, utan det vi gör för att bli av med all ångest som står på bröstet när vi försöker andas.

Idag är jag på bättringsväg och får "bara" några små panikångestattacker i veckan :)

Innan hade panikångesten mig, idag har jag panikångesten! :)

Jag säger bara Fuck psykisk ohälsa.

Ha en fin dag, för det ska jag ha i detta härliga vårväder!
Glad påsk!
Kraaaaaaam

 
 
Ingen bild

Linnea

26 mars 2016 15:38

❤️

Tove Persson

3 april 2016 14:33

Kraaam

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tove Persson - 29 augusti 2016 00:51


Hej Tove, jag hörde att du plussat på ett gravtest för några dagar sedan. Hur känns det? När jag hör kuratorn på ungdomsmottagningen säga så känner jag hur mitt hjärta slår hårt inom mig och tusen tankar flyger upp. Tystnaden som följer känns ...

Av Tove Persson - 9 augusti 2016 22:50

Nu är det verkligen längesedan jag uppdaterade här på bloggen. Egentligen så har jag ingen bättre förklaring än att jag varit sjuk/är sjuk, jobbat, umgåtts med killen och att jag har varit allmänt lat. Just nu står allting stilla i mitt liv. Inte myc...

Av Tove Persson - 24 juni 2016 07:07


Oj, det var längesedan jag gjorde ett inlägg, men äsch, bättre sent än aldrig! Förra veckan hade jag iallafall fullt upp då jag ledde en grupp på Summer Camp vilket var kul så länge det varade. Dessförinnan firade jag studenterna som sprang ut fre...

Av Tove Persson - 9 juni 2016 22:52


Den 9:e Juni 2016. Det är dagen före 97:ornas utspring av student i Hässleholms Kommun. Den 10:e Juni är ni äntligen klara efter 3, för många, tuffa år med mycket slitande o plugg. Hela veckan har det firats i form av karneval, skattjakt o fester. Me...

Av Tove Persson - 7 juni 2016 12:01

Idag är det 13 dagar sedan jag skar mig senast och jag har inte planerat självmord sedan över en vecka tillbaks, förutom lite igår. Bra eller dåligt? Avgör själva. Senaste veckan har varit mer positiv än förut. Jag har känt mig gladare och pigga...

Ovido - Quiz & Flashcards